U bevindt zich op: Home Projecten Transparantie van kwaliteit

Transparantie van kwaliteit

In de Zorgbalans onderzoeken we de transparantie van kwaliteit van zorg. Hieronder vindt u de onderzoeksresultaten in grote lijn.

Transparantie van kwaliteit gaat over de zichtbaarheid van de effectiviteit, veiligheid en vraaggerichtheid van zorg. Het gaat hierbij vooral om informatie over de kwaliteit van zorgaanbieders en verzekeraars.  Aan de basale voorwaarden om te komen tot valide en betrouwbare informatie is vaak niet voldaan. Vooral de versnippering, onduidelijkheid, ontoegankelijkheid en onvolledigheid van registraties is daarbij een punt van aandacht.

In de afgelopen jaren kwamen en gingen verschillende initiatieven die als doel hadden kwaliteit zichtbaar te maken en momenteel is het aantal voorbeelden van zulke projecten groter dan ooit. Naar verwachting gaat het onlangs opgerichte Kwaliteitsinstituut een belangrijke rol hierin spelen. Ook bij zorgverzekeraars zien we dat waar voorheen voornamelijk over geld werd gesproken, nu steeds vaker kwaliteit een (bescheiden) rol speelt bij de zorginkoop. Door de beroepsgroepen zijn vele registraties opgezet die helpen het eigen handelen te spiegelen aan dat van anderen.

De Zorgbalans beschrijft de stand van zaken ten aanzien van de kwaliteit van zorg. Lees in hoofdstuk 11 (pdf, 214 kB) van de Zorgbalans het volledige verhaal.

Zoeken:

Service